Celý předškolní věk je obdobím, kdy u dětí dochází k sebezdokonalování pohybu rukou prostřednictvím různých činností. Jednou z takových činností je i šití. Pro někoho zdánlivě obyčejná věc. Když se na proces šití podíváme podrobněji, zjistíme, že při šití musí mít děti tzv. pevnou ruku, což znamená plně kontrolovat pohyb ruky vůlí, mít potřebnou obratnost a cit.
Dítě sleduje linii teček a vpichuje jehlu vždy do té nejbližší (koordinace oko - ruka). Pak látku či papír otáčí a vytahuje jehlu i s nití, aby dokončilo steh. Celý proces se opakuje, dokud není dílo hotové. A někdy to jsou opravdu náročné kousky, které se děti rozhodnout vytvořit. Čím jemnější práce je vykonávána, tím větší pozornost jí musí dítě věnovat. Během šití mohou také nastat různé překážky - zašmodrchaná nit, příliš dlouhý steh, kterým propadává výplň a nebo únava, která přichází ruku v ruce s maximálním soustředěním, které dítě musí vynaložit, aby svůj záměr dokončilo. V podstatě je šití velmi náročnou aktivitou, kterou si ovšem vybírají i tříleté děti. Náročnost šití přizpůsobujeme věku i dovednostem. Nejmenší děti vyšívají srdíčko, kočku či jiný obrázek na karton. Děti, které si již dovednost šití více osvojily, šijí látková zvířátka, polštářky, kabelky, rukavice nebo čepici. Na šití si děti procvičují nejen jemnou motoriku, koordinaci oko - ruka, ale i trpělivost, schopnost věci dokončovat a k tomu všemu dostávají bonus v podobě pocitu radosti a uspokojení, který přichází, když něco zvládnou.
Výsledky soustředěného snažení